RTL overweegt om een deel van de zendtijd op te offeren aan gaming. Het zal in
de plaats komen van belspellen, die vorig jaar van de Nederlandse televisie
verdwenen.

RTL en SBS stopten eind vorig jaar met het uitzenden van de spellen nadat de
Fiscale en economische opsporingsdienst FIOD-ECD was binnengevallen.
Programma’s als Call TV zouden in strijd zijn met de wet op de kansspelen.

Belspellen vormden een gemakkelijke en lucratieve invulling van de
televisie overdag. Het wegvallen stelde de zenders voor een probleem. Wat nu
te doen met deze tijd?

RTL vulde het gedeeltelijk met een nieuw soort belprogramma: Astrotijd. Bellen
was niet meer om een prijs te winnen, maar om de toekomst voorspeld te
krijgen. "Maar dat is een stuk minder lucratief dan de belspellen",
geeft een woordvoerder van RTL toe.

Hoeveel RTL verdiende op de belspellen, wil het bedrijf niet zeggen.
Maar het bedrijf ziet in gaming wel een mogelijkheid om zowel kijker als
adverteerder te kunnen boeien. "Maar we zijn nog niet klaar",
meldt de woordvoerder. "Dus we kunnen moeilijk inschatten wat het gaat
opbrengen."

Maar dat gaming populair is, is voor RTL een uitgemaakte zaak. Over de hele
breedte van hun publiek. Met RTL 4 en 8 worden vrouwen aangesproken. Die
blijken steeds vaker te gamen. Naar RTL 7 kijken vooral mannen. Dat deze
groep graag computerspellen speelt was al langer bekend.

Hoe gaming bij RTL er gaat uitzien is nog niet duidelijk. Maar
vermoedelijk komt er een kloppeling tussen tv en internet. "Kijkers
kunnen via SMS een spel op televisie spelen", legt de woordvoerder uit. "Dat
kunnen ze vervolgens afmaken op internet." Het zal vooral gaan om
casual games, kleine behendigheidsspelletjes.

Volgens Kees Abrahams van productiebedrijf 2waytraffic is het een
verstandige zet van RTL. "Casual games zijn heel populair. Er zit nog
veel groei in." Maar voor veel gamesites is bereik een probleem,
constateert Abrahams. "Voor RTL geldt dat natuurlijk niet. Die hebben
een enorm bereik, zowel op tv als op internet."

2waytraffic produceerde de belspelletjes voor de Nederlandse televisie. Het
bedrijf maakt ook casual games. Toch kan Abrahams moeilijk inschatten of de
inkomsten van games die van belspellen kunnen vervangen. "Daarvoor moet
toch iets meer bekend zijn over de manier waarop RTL het aanpakt. Tot nu toe
kent gaming twee inkomstenbronnen. Of iemand koopt het spel of de
adverteerder betaalt ervoor. De SMS-service lijkt een nieuw model.
Interessant, maar het is nog moeilijk hier iets over te zeggen."

RTL lijkt met casual games onder andere de concurrentie aan te gaan met
de portalen van het Nederlandse Spil Games, het vroegere Spill Group.
Marketing manager Gina Jetten maakte zich echter nog geen zorgen. "Gaming
op televisie is complementair. En op internet spreken wij diverse segmenten
aan. Niet alleen vrouwen."

Wanneer komt RTL met gaming? "De planning is eind dit jaar, begin volgend
jaar", zegt de woordvoerder van RTL. "Hoe het er precies uit gaat
zien, weten we nog niet. Maar het gaat vrijwel zeker door. We zijn er heel
serieus naar aan het kijken."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl